torsdag 27 december 2012

Det är aldrig för sent...

Declan Sinnott - "I Love The Noise It Makes"

Declan Sinnott har funnits i irländsk musik i drygt 40 års tid: Som flyhänt gitarrist, arrangör och producent åt Christy Moore och Mary Black.
I supergruppen Moving Hearts. Med tidiga Horslips. En sällsynt lyhörd och inspirerad gitarrist med ett stort öra för hur det ska låta. Han har dessutom skrivit en av de bästa låtar jag vet, "Let Somebody Know", en av musikskapandets riktigt stora ögonblick...


Vid 61 års ålder (och far till nio barn, med samma kvinna...) har han nu gjort sin första egna skiva. En lågmäld men mycket imponerande och välbalanserad produktion, fylld av mestadels egna kompositioner med ovanlig bredd. Här finns allt från visa till blues via jazz och rock. Lågmält men sprängfyllt av känsla.

Alla 12 låtar imponerar stort. "Blood Is Rushing Through These Veins" och "I See The World From Here" är så stilfulla och känslosamma att jag darrar av välbehag. Inledande "Sun Shine In" kanske till och med har lite hit-potential... Här live på Balcony TV med Vickie Keating:



En ovanligt mogen debutskiva, men Declan Sinnott är ju erfaren som få... Allt han rör vid blir så bra och inspirerande.

Och glöm inte att lyssna på Moving Hearts live-version av "Let Somebody Know"...!
Hela albumet "Live Hearts" är en suggestiv upplevelse, en resa i samspelets konst och stundens infall, sällan fångad på skiva.


2 kommentarer:

  1. Jättebra!! Hade du inte kunnat släppa det där tipset lite tidigare? Då hade skivan säkert kommit med på min årsbästalista. Kommer det någon sådan fån dig? Snälla, bara en liten ;)

    SvaraRadera
  2. Det var först dagarna innan jul som jag hann lyssna på Declans skiva... men jag förstår att det är tidigt att redan nu upptäcka att man missat något på sin lista... eller snarare upptäckt sent... Det brukar ju bli några sådana...

    Jovisst kommer det en lista från mig med, har börjat sortera, men det kan ta någon dag att bestämma sig...

    Det kommer nog fler listor, en med skivor och en med låtar, och sen kanske en lista från min yngsta son, som gästskribent...

    Så en del är på gång...

    SvaraRadera