torsdag 6 augusti 2009

Time For The Leaving

Båda mina söner har kommit in på sina högskolor och kommer att flytta till nya städer.
Nya utmaningar. Nya möjligheter. Tiden är mogen för det.



"Time For The Leaving" med Magna Carta från 1971 förmedlar förträffligt detta att bryta upp från sin uppväxtsmiljö. En låt som också blev ett sånt där avstamp mot något nytt för mig, men av helt andra orsaker. När Kjell Alinge spelade den på radion så blev jag så tagen att det snart blev en "akustisk revolution" i min musiksamling. Ut åkte Rolling Stones och Led Zeppelin och jag sökte helt annan musik, mer akustisk, mer avskalad. Den elektrifierade musiken hittade tillbaks med tiden, men den akustiska som arbetar mer med sparsam enkelhet, suggestiv intensitet och ärlig känslighet har blivit kvar.

Länkar:
Magna Cartas hemsida
Magna Cartas diskografi med samples

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar