söndag 14 februari 2010

För alla de utanför

Egentligen gillar jag inte kommersiella, påhittade dagar som t.ex. "Alla hjärtans dag". Varför ska jag konsumera för att visa att jag bryr mig om mina närmaste? Hoppas jag visar det på många andra sätt...
Sen fiins det alltid de som oförtjänt hamnar utanför festandet och som kan känna sig väldigt ensamma vid sådana tillfällen...

Kanadensiska Jann Arden skrev 1995 denna gripande sång om hur ingen borde stå utanför oälskad. Hjärtskärande utan sliskighet, med äkta humanitet ända ut i fingerspetsarna.
Hoping that the kindness
will lead us past the blindness
and not another living soul
will ever have to feel
unloved



Jann Arden spelade in skivan i Jackson Brownes studio och producenten övertalade Jann att fråga Jackson om han ville sjunga duett med henne. Resultat blev magiskt, jag darrar när jag hör denna ödmjuka låt. En poäng är att Jackson en vecka efter inspelningen ringde den då helt okända Jann och tackade för att han (!) fick vara med. Det säger ju en hel del om Jackson, ödmjukheten och humaniteten personifierad.

Länkar:
Jann Ardens hemsida - bl.a med en liten blogg.
Russ Paris omfattande hemsida om Jackson Browne - med allt du behöver veta och alla låttexter.
Jackson Brownes officiella hemsida - också med mycket att läsa (även mycket politik) och att lyssna på.

2 kommentarer:

  1. En av världens vackraste låtar.
    I stor kontrast till Soccos "Det här är en sång för alla dem som ingen tycker om" eller hur den nu går? Hemsk är den i alla fall, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Ännu en låt om "Alla hjärtans dag":
    http://www.youtube.com/watch?v=tPlPhdGIiW4&feature=player_embedded

    Ungdomarna har talang!

    SvaraRadera