torsdag 6 maj 2010

Konsten att flytta ett berg - och få en grushög

I won't slave for beggar's pay
likewise gold and jewels
But I would slave to learn the way
to sink your ship of fools


Olika åsikter berikar och utvecklar vårt samhälle. Odiskutabelt! Men under en förutsättning: Att man aldrig, absolut aldrig, förnedrar de som tycker annorlunda, att man aldrig utan ödmjukhet anser att man själv har ensamrätt till sanningen och att alla andra är vilsna åsnor som ska ledas in på den rätta vägen...

Jag tror inte någon ändrar åsikt för att de får höra att de "är ute och cyklar" och "inget förstår"!
Sören Kirkegaard skrev för mycket länge sen: "Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där" och "Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom".


Lars Hornborg skriver mycket talande på sin blogg "om att flytta berg": "De mest motsträviga, till synes förändringsobenägna kollegorna sitter ofta på den rikaste kunskapen och erfarenheten kring vad som fungerar och vad som riskerar gå fel ..." Lyssnar inte ledarna så har de till slut inte "flyttat ett berg" utan "fått en grushög".

Bertrand Russell sa även han redan på 1800-talet:
"Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting - och de kloka så fulla av tvivel."


Länkar:
Sören Kirkegaard - Till Eftertanke
Bertrand Russell - citat
Lars Hornborg - Den ädla konsten att förflytta berg

Now I cannot share your laughter, ship of fools...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar