torsdag 27 maj 2010

Sveriges mest underskattade band


- Fan va bra dom är!
- Det måste vara Sveriges mest underskattade band!

Den okände mannen på toaletten på Blidösund är så upprymd av den konsert han just hört att han måste delge mig vad han tänker. Eftersom jag sett FJK minst 25, kanske 30 gånger, så är jag inte så svår att övertyga...

Att två gitarrer och en bas kan låta så mycket, att det kan svänga så ruskigt, alla dessa härliga solon, fantastiska stämmor i mängder, avspänd scenkänsla, humor och spontanitet, och ändå djupa poetiska texter, samt en låtskatt som innehåller några av de bästa låtar som skrivits i vårt avlånga land.



Kvällens höjdpunkt blir Mats "Man Borde" som fyller mig med klarsynthet och jag darrar av välbehag.
Men det gamla mästerverket "Ormen" och Christers "Väntar På En Vän" och "Ett Litet Steg" är inte långt efter... Och den från Bruce Cockburn översatta "Midnattståget" är alltid en favorit på scen.

Dessa klipp är från Blidösund den 23 september 2009 och jag länkar till allihop:




Några hundra åskådare fick en helkväll och mannen på muggen kunde inte för sitt liv fatta varför inte fler gjort den upptäckt han själv just gjort...

I kväll sitter säkert några miljoner och ser schlagerfestivalens urvattnade och innehållslösa skit.
Jag fattar ingenting och tänker tyst för mig själv: - Kulturskymning!
Samtidigt försöker jag undvika tankarna om de "dumma svenskarna" och deras näst intill obefintliga intresse att utforska den rikedom som finns runt omkring oss.

Länkar:
Christer Jonassons hemsida - med ännu mer musik att upptäcka.
Anders Forsslunds hemsida - med kalender för dig som vill se FJK livs levande !
Mats Klingström - Knäckande bra! - en liten översikt över Mats egen utgivning. Fast "Resfeber" är bäst !

2 kommentarer:

  1. Kulturens Wektare30 maj, 2010

    Ja, det är lätt att glömma bort- trots att man inte borde - vilket fantastiskt musikaliskt liv som myllrar under den mediauppblåsta musik- och showbizytlighet som breder ut sitt kvävande täcke. FJK på en båt i Stockholms skärgård (?), en kör i en kyrka, musikentusiaster på din lokala pub....Listan kan göras hur lång som helst. Skönt att det finns musikälskare som uppmärksammar detta.

    SvaraRadera
  2. Tack! Kunde inte sagt det bättre själv...

    Dessutom var det billigt: 200:-

    SvaraRadera