onsdag 28 juli 2010

Det väsentliga perspektivet och Susan Enan

Life is what happens to you while you're busy making other plans...
- John Lennon
Dagligen retar vi oss på småsaker, som sega datorer, långa köer i matkassan eller att vi glömt något vi inte kommer på...Vi blir sura för att någon är någon minut sen till ett möte eller för att nån fågel återigen valt ut just min bil att skita på... Varför krävs det katastrofer för att vi ska komma ihåg att urskilja vad som verkligen betyder något? Att vi aldrig lär oss!

En god vän i min egen ålder fick nyligen en hjärnblödning och vägen tillbaka kan bli både lång och långsam. Tack och lov har hitills allting gått bra efter omständigheterna och viljan att fixa det här börjar ta form.

Plötsligt verkar mina problem så ofantligt små och menlösa! Plötsligt anar jag det där perspektivet som ibland hjälper till att förstå tillvaron och sopar bort allt oväsentligt...




Susan Enan och hennes "If You're Feeling Low" och "Bring on the Wonder" passar utmärkt som uppmuntran idag.

Susan är en ny bekantskap från mellersta England, med jordnära röst och fina reflektioner och iakttagelser. Ett litet stänk Sandy Denny sa någon, jag tänker också på Suzanne Vega och June Tabor. Dramatiska arrangemang med cello och tätt avskalat sound. Ett fantastiskt moget debutalbum!

Länkar:
Susan Enans hemsida - längst ned kan du lyssna på tre låtar från skivan "Plainsong".
Susan Enan på MySpace - med ännu fler låtar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar