fredag 30 juli 2010

Svengelskan throwar upp

Sommarledigheten börjar snart ta slut och information om jobbstarten kom häromdan med posten.
Hyfsat program, snygg layout... men så denna svengelska som får mig illamående. Jag är ingen puristisk språkvårdare, men det retar gallfeber på mig när man använder engelska ord när det finns motsvarande ord på svenska. Jag står inte ut med ordet "team", det heter LAG på vårt modersmål och det funkar alldeles suveränt och kan inte missförstås. "Teamkänsla" och "teambuilding"... Vad är det för fel på laganda och lagarbete?

Har vi verkligen så dåligt innehåll i verksamheten att vi måste vränga oss med svengelska uttryck för att verka inne och häftiga? Men, okej då, kanske "time" att jag ska "enda" det här inlägget? Kan någon öppna "windowet" under "breaken" så att vi kan "talka" bättre när vi får lite "fresh air". Coolt va? Jag "throwar" snart upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar