lördag 28 augusti 2010

I'm thankful for my country home

Under många år fanns det en kassett jag alltid satte på när jag var irriterad på min dåvarande sambo och det dessutom var dags att diska. Det hände inte ofta, det var ganska sällsynt, men det fungerade alltid: Upp med volymen och jag blev riktigt glad och hon blev klart irriterad. Neil Young med Crazy Horse och skivan var "Ragged Glory", en ursinnig urladdning av elgitarr och melodiskt väsen av sällsynt sort.

Detta klipp från 1976, långt innan "Country Home" hamnade som öppningsspår på "Ragged Glory", är kanske inte av superkvalite, men en långhårig Neil Young känns som att återse min egen uppväxt. Vilka tider!!! Har verkligen 34 år passerat? Obegripligt! Ibland känns minnet av dessa tider mer verkligt än nutidens intryck...



I'm thankful for my country home
It gives me peace of mind
Somewhere I can walk alone
And leave myself behind
Bland de sannaste textrader som någonsin skrivits! Exakt på pricken vad det handlar om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar