fredag 20 maj 2011

Ett mirakulöst fynd

Sandy Denny var sångerskan med den helt unika rösten och med en så känslofylld tolknings-förmåga att varje gång hon sjöng en sång blev resultatet så personligt och oefterhärmligt att det blev helt unikt. Att hon dessutom skrev sånger som berörde riktigt djupt, att hon var en mycket expressiv lyriker och att hon dominerande vilket sällskap hon än omgav sig med, säger ju ännu mer. För mig är Sandy i en klass för sig själv, det finns ingen annan tjej som ens är i närheten. Det är bara så.

Länge fanns endast en amatörinspelning av "Solo" som enda bevarade videoclip. Senare upptäcktes de tre solosångerna från BBC och några hyfsade videos med Fotheringay. Inte för att det inte gjordes några TV-inspelningar, utan för att BBC var så fattiga att man under några år på 70-talet tvingades spela över gamla band för att kunna göra nya inspelningar.
På så sätt raderades en hel show från Yorkshire med Fairport spelandes stor del av "Rising for the Moon". Ibland kan blotta tanken på detta kulturmord få mig att vilja stortjuta.


För några dagar sen dök detta korta clip upp helt oväntat:

Tror jag redan sett detta minst tjugo gånger och häpnar varje gång... Att över huvud taget få se det! Hur Sandy sjunger så otäckt närvarande att jag ryser! Ett mirakulöst fynd som ger hopp om att det kan finnas ännu mer någonstans...

3 kommentarer:

  1. Himla kul att se . Gud, vilken utstrålning hon hade

    SvaraRadera
  2. Makalöst! Min stora förhoppning är att det skall finnas mer, så mycket mer att inspelningen kan ges ut.
    Enligt en uppgift från annat håll sjunger Sandy här live till en förinspelad musikbakgrund, något som förklarar den unika fraseringen i sången.
    Hur som helst: underbart!

    SvaraRadera
  3. Jag har också sett kommentaren om att det skulle vara "sing-back"... Men vilken förinspelad version har de använt?? Låter inte alls som studioversionen...
    Men att få se Sandy i närbild sjunga...! Mer än jag drömt om...!

    SvaraRadera