torsdag 19 juli 2012

Kebnekajse på Gröna Lund

Kebnekajse var ju stora inom Musikrörelsen när det begav sig. Jag vet inte varför, men jag hittar bara en LP i skivhyllan. Deras folkrock borde ju passa mig perfekt, men jag var bara en sporadisk lyssnare. Har också några av gitarristen Kenny Håkanssons andra projekt.

Bandet återbildades för några år sedan och i motsats till de flesta återföreningar så spelar man in skivor med nytt material. Med två basister och två slagverkare har man en mycket stabil rytmsektion, en tung och accentuerad grundstomme, och där ovanpå kan Kenny Håkansson och fiolspelande Mats Glenngård ha utflykter både var för sig och tillsammans. Det blir ofta enormt vackert och förlösande när de kommer till de gemensamma slingorna.

Här en inspelning av "Leksands Skänklåt" från Nyhetsmorgon 2009:


I tisdags spelade de på dans-scenen på Gröna Lund och trots trötta ben och omgivningens oinspirerande ljud så blev det en riktigt trevlig timme högt över min förväntan. Skickligt och riktigt inspirerat och ändå både lättsamt och med tungt "groove" som gjorde att man snart glömde bort var man befann sig och tröttsamheten i ben och rygg glömdes bort.

Ett klipp från tisdagens konsert:
Barkbrödslåten - Gröna Lund, Stockholm 17/7 2012

Länk:
Kebnekajses hemsida - med massvis av information och fakta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar