måndag 19 november 2012

Stabil sprödhet med Great Lake Swimmers

Great Lake Swimmers, Debaser Slussen, Stockholm 2012-11-18


Kanadensiska Great Lake Swimmers har fått många kritiker att ösa superlativer och de har nått en viss kultstatus här och där. Deras senaste två skivor har varit något mer up-tempo och på så sätt har de börjat nå en större publik. Ändå finns det plats för fler på Debaser vid Slussen denna söndagskväll. Endast 145 kronor i inträde och det borde varit proppfullt och slutsålt sedan länge. När de inleder klockrent med "Think That You Might Be Wrong", en av årets bästa låtar, förstår jag vilken fin kväll det kommer att bli!



För mig är de helt enkelt en av de bästa grupperna de senaste åren. Deras andra och tredje skiva, "Bodies and Minds" och "Ongiara", tillhör mina mest spelade skivor. Musik att krypa in i och bli sofistikerat lugn och harmonisk av!

Tony Dekker har en spröd ljus stämma och skriver fruktansvärt vackra låtar som växer och etsar sig fast. Det mesta centreras runt hans röst och kompositioner, men nu förstår jag vilken viktig insats de övriga bidrar med. Miranda Mulholland spelar fiol och sjunger stämmor känslosamt och är den som märks mest på scen. Erik Arnesen spelar elgitarr så sofistikerat och när han ibland plockar fram banjon kan man känna gräset under fötterna. Bret Higgins ståbas understryker och skapar på samma gång luft i ljudbilden. Trummisen Greg Millson är ett under av dämpad dynamik, han spelar så dekorativt och varierat och emellanåt dramatiskt att jag häpnar. En finlirare av sällan skådad klass!


Ändå blir det både tryck och lite fart, uppblandat med spröd känsla som mystiskt nog känns riktigt stabil. När de går av scenen efter mer än en timme blir de inklappade till extranummer och nu händer det oväntade: De kliver ut mitt på golvet och kör en spontan och livad version av "Still" helt utan förstärkning. Glädjen är uppenbar, stämningen uppsluppen och glad, och det blir en värdig avslutning på en väldigt fin musikkväll.

Länkar:
Great Lake Swimmers hemsida - med alla nyheter och mycket mer.
En dryg halvtimme från New Orleans i våras - för alla er som missade det hela igår.


2 kommentarer:

  1. Detta var en awesome spelning, bästa jag sett på länge. Kände inte till bandet innan men är glad att jag blev övertalad att gå. :-)

    Fin recension också.

    SvaraRadera
  2. Trevligt att du hittade hit!
    Gillar du GLS kommer du säkert gilla The Deep Dark Woods också, de spelade dem i pausen...

    ha det!

    SvaraRadera