måndag 14 januari 2013

Skåpmålarmusik del 2: Dave Stewart

Dave Stewart var som tjugoåring med i en grupp som hette Longdancer. Jag köpte 1974 en LP i västra London eftersom Ian Matthews stod som producent och Andy Roberts var med på dulcimer. En riktigt bra skiva. Mestadels akustiskt och fin stämsång. Gruppen gjorde en skiva till, "Trailer For A Good Life", innan de splittrades. Bassisten Brian Harrison gjorde därefter tillsammans med Dransfield-bröderna en av mina verkliga favoritskivor "The Fiddler's Dream". Dave Stewart upplevde stor succé med Eurythmics. Men jag har aldrig brytt mig...



Skiva 2: Dave Stewart - "The Ringmaster General" från 2012

Dave Stewart's nya skiva börjar med en stökig och påfrestande låt, men håll ut. Sen kommer det mängder av ballader och duetter med bl.a Alison Krauss och Diane Birch. Snyggt och tilltalande. "Just Another Fall" har ett skönt gung. "A Different Man Now" känns äkta och sitter klockrent. Duetten med Alison Krauss, "Drowning in the Blues" är en riktig pärla.

Det som också slår mig är vilket bra ljud skivan har... Det är ju sällan nu för tiden som produktionen har den där "studsen" i basen, "rymden" och distinkt diskantklang. I dessa digitala tider låter det ju oftast så urbota perfekt att inget sticker ut. Bara därför vill jag påpeka: Här låter det riktigt riktigt bra...!

Och då blir det fart på målandet...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar