tisdag 4 mars 2014

Äntligen en orsak...

Jag har väntat mycket länge på att få en orsak att använda Warren Zevons häftiga hockey-låt "Hit Somebody", med självaste David Letterman som gästsolist... Men Sveriges allra bästa klubb, med flest mästar-titlar, har ju harvat i näst högsta serien med klart blandade resultat... Plötsligt avslutar man serien med 12 vinster på 13 omgångar och tar mot alla odds den sista direkta kvalplatsen. Där väntar bl.a. Kolsäckarna från Solna...



Men vad är nu detta...? Ingen ser mig nog som en våldsam person... Förespråkar jag nu våld? Nej, men jag tror faktiskt att idrott och engagemang som supporter kan se till att du får ur dig alla aggressioner så att du håller dig lugn annars... Att du lär dig skilja på vad som är allvar och vad som inte är det.

Jag menar, märker ni inte hur ironisk Warren Zevon är när han (och författaren Mitch Albom, som är medkompositör) berättar om den lille killen Buddy som inte var så bra med pucken, men lärde sig att bli betydelsefull för laget som "buse". Han drömde om att få göra ett enda mål...

Läs mer:
Hit Somebody! (The Hockey Song) på Wiki - med låttexten och allt annat.

What’s a Canadian Farmboy to Do? - en ingående analys av låten.

Djurgården Hockey - Mesta mästarnas hemsida.

Warren Zevon Genious - Min spellista på Spotify med denne unike låtskapare.


1 kommentar:

  1. Tack för att jag fick lite insyn i denna - för mig - främmande värld.

    SvaraRadera