onsdag 12 mars 2014

Eliza Gilkyson skapar på natten

)

Jag träffade på Eliza Gilkysons musik när hon för 12-13 år sen hade en grupp tillsammans med Iain Matthews och Ad Vanderveen: "More Than A Song" var både en låt av Ad och därtill gruppnamnet. En studio- och en live-skiva blev det. Live-albumet "Witness" är en idag en absolut fantastisk konsert helt underbart fångat både konstnärligt och inspelningsmässigt.

Jag föll då för den blonda tjejen med den sensuella rösten och det känslosamma uttrycket i framförandet. Hennes ballader "Heart of a Man" och "Bird of Paradise" sprider en skälvande känsla inom mig och Ad Vanderveen spelar bland de finaste gitarrsolo jag hört innan den sistnämnda låten vävs samman med Ad's egna "Sweet Old Life".

Jag skaffade flera av Eliza Gilkysons egna skivor, de som gick att få tag i. "Hard Times in Babylon" och "Lost and Found" var lysande... Sen började jag tappa intresset något, de följande skivorna var något upprepande och tveksamma. Hon gjorde till och med om "Bird of Paradise" till snarlika "Paradise Hotel" och jag visste inte vad jag skulle tycka... Visst har hon gjort fler bra skivor sedan dess, och dessutom haft gruppen "Red Horse" med John Gorka och Lucy Kapalansky och de gjorde en mycket bra skiva tillsammans. Kanske jag helt enkelt haft för stora förväntningar?

När hon nu släpper "The Nocturne Diaries" så är hon tillbaka till det magiskt magiska. Skivans låtar har tillkommit under många sömnlösa nätter och de handlar om det allra viktigaste i livet. Hon skriver själv så här på omslaget: "The songs that come in the night are very different than the daylight songs. Usually the big themes crop up in the dark, thoughts of mortality, the state of the world, the plight of mankind, one’s failures, losses and fears – the things we are too distracted to notice during the day… To me, the challenge today is to remain human when everything around us compels us to shut down". Stor konst skapas ju ofta när livet är som tuffast och Eliza's nya samling sånger berör ända in under huden.

Den utmärkta sajten "Folk Alley" bjuder just nu på gratis förhandslyssning fram tills dess att skivan släpps den 18 mars:
HEAR IT FIRST at Folk Alley – Eliza Gilkyson ‘The Nocturne Diaries’

Så skynda på...! Det här kan vara en klassiker!


2 kommentarer:

  1. Chriser Jonasson20 mars, 2014

    Hon har gjort en ny platta som låter väldigt bra. Svårt att inte gilla Eliza!!

    SvaraRadera
  2. Christer Jonasson20 mars, 2014

    Nocturne Diaries, juste det - så heter den.

    SvaraRadera