söndag 8 juni 2014

Bilder som berör på flera plan

Vernissage 2014-06-06: Fotoutställning av Åsa Hejneman på Arsenalen, Sveriges Försvarsfordonsmuseum, Härad utanför Strängnäs.

På nationaldagen satte jag mig i bilen med en vän och åkte till Arsenalen, Sveriges Försvarsfordonsmuseum utanför Härad. När man kliver in och ser dessa hemska schabrak till stridsvagnar känner man sig både liten och miljön känns verkligen avskräckande. Längst bort i en liten röd stuga har Åsa hängt sina fotografier med temat "Aldrig mera krig!". Foton som berör på flera olika plan.
Även här finns allt det otäcka med militärfordon, rök och eld, men bilderna tar liksom fram även det vackra i detta vansinne, det finns ett avståndstagande mot kriget i de tonade bilderna med de effektiva svarta inramningarna på vit botten. Bilderna hänger sommaren ut, så passa på när ni åker förbi...

Ännu bättre gillar jag den imponerande mångfalden, de oväntade infallen, idérikedomen, den genomarbetade kvaliteten, och därtill de fyndiga titlarna på Åsas egen fotoblogg:

Åsas fotoblogg - 365 foton

Här finns så många härliga bilder att jag fortfarande upptäcker nya varje gång...
Några av mina favoriter:
Vindskydd??
Skogspromenaden
Allt är inte guld som glimmar....?
Höstfärger
Bänkens hemligheter

Jag vet att Åsa gillar Dougie MacLean, så valet av musik blir lätt: "Marching Mystery":


There is majesty, there is tragedy all in its place
Rank and file ever turning and moving the space
On paths of black and gold
They come with tales too dark to speak
But the fascination holds
Compels us on to search and speak
- Dougie MacLean


1 kommentar:

  1. Tack Tom, så fint du skrivit!! Och låtvalet lika fint.

    SvaraRadera