lördag 20 september 2014

Erik Grip 30 år senare

I början på 80-talet bodde jag i Linköping några år och den enda skivaffären värt namnet brukade en gång om året ha en rea som var något speciellt, det var mycket och det var billigt. Det hände att jag skolkade från lärarutbildningen (DET är en annan historia...) och min kompis Carin drog med mig på rea-starten. Där fanns två olika skivor med dansken Erik Grip, som jag aldrig hört talas om, men eftersom Bert Jansch var med och spelade på en låt, så köpte jag en av varje, för 5 kr styck...(!)

När helgen kom och jag var hemma så satte jag på "Måske har du det li'som jeg". Ole Fick's briljanta gitarr virvlade ur högtalarna till en en produktion som var så kristallklar att jag trodde bashögtalaren skulle hoppa upp i knät på mig. När jag var framme vid titellåten sist på andra sidan visste jag att jag fått en favorit som knappast skulle blekna.

Jag minns att jag skickade en kassett till min vän Christer, där Erik Grip var på ena sidan och Murray McLauchlan på den andra. Flera år senare berättade Christer att han träffat Erik på en festival i Danmark, då FJK spelade där.

Nu har Erik Grip översatt några av Christers låtar och spelat in dem. Givetvis valde han min favorit "Alla Dagar", som jag berättat om tidigare, se här: Är det tid jag jagar i mitt liv?.
Han gör den lika smakfullt som man kunde förvänta. Den hade nog kunnat platsa på "Måske
har du det li´som jeg"...!

Här kan du lyssna:

Länkar:
Erik Grip's hemsida - med allt om denne mångsidige och kreative artist.

Christer Jonasson's hemsida - där du också kan lyssna på Grips översättningar, samt på Christer själv förstås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar