söndag 22 mars 2015

Anna Stadling - omtumlande ärligt och starkt

Anna Stadling - Royal, Eskilstuna 2015-03-21, arr. Tontroll



Anna Stadlings "E4 Mot Norr" från 2010 är en sån där skiva jag regelbundet återvänder till, främst för att den innehåller några riktiga favoritlåtar här hemma. Förra året gav hon ut
"Av timmarna som gick utan dig minns jag nästan ingenting" (vilken titel!!) och det är en skiva som växer ju mer man lyssnar. Och det har jag gjort flitigt senaste veckan: Anna skulle ju spela på Royal när kulturföreningen Tontroll för första gången provade Royal som lokal.

Men våren hade plötsligt gömt sig, det var kallt och halt efter snöandet och endast ett 20-tal personer hittade till Royal i Nyfors denna lördagskväll. Det var synd, för de missade en väldigt fin kväll med Anna Stadling och hennes medmusikanter Pecka Hammarstedt och Thomas Tjärnkvist. Alla tre gav verkligen allt för att det skullle bli en minnesvärd kväll, trots alla tomma stolar. Efteråt verkade alla i publiken helt upprymda av det de just upplevt...

För det blev verkligen en och en halv timme som berörde och kändes, med varierat komp (gitarrer av olika slag och storlek, piano, liten bastrumma och en tamburin som spelades med vänsterfoten av Pecka Hammarstedt), med Annas helt underbara sång, med sångtexter som verkligen vill säga något och därtill så bjöd verkligen Anna på sig själv i mellansnacket mellan låtarna.

Det slog mig hur bra låtarna på nya skivan verkligen är och de avlöste varandra, intensivt och närvarande. I mitten kom några av Annas Johnny Cash-tolkningar, bra och intressant arrangerade, men för mig är Anna allra bäst när hon sjunger sina och andras låtar på svenska, som ett slags svensk americana, med ett lite stänk av Emmylou Harris, speciellt när Anna tar i och rösten blir lite hesare.



Till slut fick vi också äntligen höra "Säg Mig", en given höjdpunkt och en fantastisk avslutning på en fantastisk kväll...


1 kommentar: