fredag 24 april 2015

Vägar och irrvägar



Dawes "Something In Common" inspirerade mig att tolka lyriken och associera fritt...
Det här blev resultatet:

Alla drömmar som aldrig fick något slut
Mornar som startat med väckarklockans signal
Delar utan helhet
Inget mer som föll på plats

När jag stirrar på min frukost
Alla ostmackor som jag gjort och sedan förgjort
Om och om igen
Alla koppar kaffe som värmt och lugnat
Fått mig att sitta still en stund
Innan jag satte fart

Alla dagar jag letat efter mening
och peppat mig själv att se
Allt jag jagat som inte längre betyder något alls
Fast det en gång brann
och brände som fan

Mannen jag är och den jag vill vara
Har de beröringspunkter?
Eller är de vilt främmande för varann?
Jag hoppas de har något gemensamt...

Alla gånger kärleken attackerat
Raserat allt och ändå överlevt
Alla vägar som verkade som självklara val
Men ändå ledde mig överallt dit jag inte ville
Eller dit jag trodde att jag ville
Eller något där emellan

Alla hemligheter jag inte ens visste att jag hade
Det jag aldrig förstod fast jag var övertygad om just det
Alla frågor som bara vuxit sig starkare med åren
Svar vet jag inte ens längre om jag behöver

Ibland känns det som jag levt bakom en kamera
Väntande att se det jag aldrig kommer att få se
Där annat plötsligt dyker upp och jag dokumenterade
Trodde jag reflekterade och förstod

Men nu inser jag
Att om jag inte begränsar ramarna
Får jag ett större synfält och färre missförstånd
En vidsynthet som hjälper mer och mer

Alla irrvägar som ändå ledde någonstans
Alla kärlekar, vänner och glädje som kommit min väg
Visade sig oftast först när jag inte längre letade
Utan bara var närvarnade i dagen, i nuet

Öppen för att känna
Ta in och ge ut
Vetande allt och...
Ingenting

Vägar leder fel
Men de leder alltid någonstans
Andra vägar tror man leder rätt
Men hamnar ändå utan utsikt eller insikt

Och ändå vet jag
Att de har något gemensamt...
- ArT 2015-04-24


Dawes kan även tolka sina egna låtar akustiskt:



Det blir så annorlunda och ändå så vidrigt bra... Jag vet nog bara Neil Young som lika övertygande gör om sina låtar från elektriskt till akustiskt eller tvärtom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar