tisdag 26 januari 2016

Fler låtar - del 2: "Life's Greatest Fool"

Egentligen handlar det här om hela skivan, men första låten är briljant:
Del 2: "Life's Greatest Fool"



Some walk out winners of those who've lost
Can it be said at any price this is the cost
Hard is perception, easier is blame
Is this the only life, for everyone, is it the same?
Children laugh and run away
While others look into the darkness of the day
Some streets are easy, while some are cruel
Could these be reasons why man is life's greatest fool?
- Gene Clark


Tidigt på hösten 1974 var det stiltje på skivutgivningen och jag gick utan förhoppningar in i den butik som var billigast och... Där stod två nya skivor som fick min fulla uppmärksamhet: "Late For The Sky" med Jackson Browne och "No Other" med Gene Clark. Det skulle i och för sig krävas några lyssningar innan jag skulle förstå att jag samtidigt hade hittat och köpt två av de bästa skivor jag skulle finna under hela min livstid...

Gene Clark's tidigare utgivning var svåråtkomlig, både att få reda på och att få tag på... Det var ju helt andra tider då...!

Om det tog lite tid för mig att växa in i "No Other" är det inget mot den tid det tog för alla kritiker... De tog många år innan "No Other's" storhet blev uppenbar. Därför blir jag glad när nu 'Uncut' placerar den på plats 192 av alla tiders album.

Läs min hyllning av "No Other" här på bloggen: No Other - Ett okänt mästerverk.

Tyvärr var Gene Clark's karriär kantad av struligheter och oflyt och han fick aldrig uppleva något riktigt erkännande. Det förefaller som han var som en musikens Van Gogh...

Hans röst och hans melodisinne, samt hans lyriska sårbarhet, gjorde hans musikskapelser till ett känselsprött lyster för de som vill lyssna...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar