måndag 4 januari 2016

Inget en man inte kan göra...

Ibland blir jag så trött på alla nyheter att jag inte längre orkar lyssna. Jag vill ta del av vad som händer, men ibland blir det bara stopp. Inte bara att det är så mycket som förändras till det sämre, det är lika mycket att massmedia ständigt bara väljer att lyfta fram elände och problem, ständigt detta frossande i enskilda människors olycka... Jag har sagt det förr och jag tror det fortfarande: Jag tror att massmedia kraftigt underskattar sina läsare och att de inte inser hur de styr utvecklingen åt helsicke genom att fokusera på allt negativt...

Steve Skaith i Latin Quarter hörde härom dagen nyheterna där några engelska personer uttryckte att det var rätt att döda i Syrien... Några timmar senare lade han ut denna demo på sin Soundcloud-sida:



We can love and we can sing
We can pray and we can dance
We can be kind and gentle and generous
We can smile at strangers, we can help a friend
We can play, we can invent
Try to make this world good again
All these things we do, but it seems there's a dark side running
And there's nothing so cruel one man won't do to another
- Steve Skaith


Jag kännner samma obegripliga känsla, har lyssnat gång på gång på Steves nya låt, har fått tårar i ögonen och ändå skymtar jag längst inne ett svagt hopp, om att vi kan välja att göra allt till det bättre, om en bättre och rättvisare värld. Det är magiskt vad musik och ord kan påverka oss...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar