fredag 15 januari 2016

Låtar som har påverkat mej till den jag är idag - del 1

Jag har på Facebook fått utmaningen att delge mina vänner "Sju låtar som har påverkat mej till den jag är idag". Jag kör det även här på bloggen, men fyller i med lite mer text som förklarar det hela lite mer. Kanske det också blir lite fler låtar här...

Låt 1: "Mr. Tambourine Man":



Låten som vid 9 års ålder satte fart på mitt musik-intresse: Jag skrev om det i mitt allra första inlägg här på bloggen 2009:
Take me on a trip upon your magic swirling ship

"Redan på introt till "Mr. Tambourine Man" med Byrds så förstod jag att det här var något alldeles extra. Det finns ögonblick i livet som blir till avstamp mot något nytt, efteråt blir det aldrig mer som förut. Ögonblick som finns kvar i känsla och närvaro. Jag tror inte jag insåg det direkt, men det här var ett sånt ögonblick. Nu, 44 år senare (oj!) så får jag fortfarande samma kick av Byrds version av Dylans "Mr. Tambourine Man". På något sätt var detta startpunkten för ett livslångt sökande efter musik med själ och hjärta."

När jag sedan önskade LP:n till julklapp så blev det därtill min första kontakt med begreppet "stereo": Den fanns nämligen ej utgiven i mono, så därför fick jag och brorsan en ny stereo-grammofon, en Phillips med en högtalare i locket och en i själva skivspelaren. Och den gamla "Surr-grammofonen", som brummade hela tiden och därtill ofta stannande väl tidigt innan låtarna var slut, åkte ut... Även det en milstolpe...! Ibland händer allt på en gång...!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar