måndag 1 februari 2016

Fler låtar - del 4: "Lives In The Balance"

En låt som kom och värmde mitt i den konstiga blandningen av lycka och katastrofer:
Del 4: "Lives In The Balance"

Februari 1986: Jag var lyckligt förälskad, livet lekte och mitt i alltihop spelade Ulf Gruvberg i det utmärkta radioprogrammet "Trender & Traditioner" en ny låt med Jackson Browne:



Jag hade önskat att Jackson skulle skriva lite fler politiska låtar och jag hade också önskat att han då och då skulle spela lite mer akustiskt igen. Båda dessa önskningar förverkligades i ett svep och han hade skrivit en fantastiskt sann och rörande låt med politiskt sprängstoff...

Kärleken bestod i nästan tolv år och gav oss två fantastiska söner, en flytt ut på landet och mycket mer...

Världen i övrigt upplevde en hemsk vår med Palme-mordet och Tjernobyl-olyckan på kort tid...

Det har snart gått 30 år sen allt detta, men "Lives In The Balance" är lika aktuell och sann idag. Här är en suverän live-version där David Lindley spelar helt makalöst, hämtad från dokumentären "Going Home":




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar