söndag 7 februari 2016

Fler låtar - del 6: "Please Be My Friend"

En del låtar är starkt sammanfogade med händelser och minnen, ibland på flera sätt:
Del 6: "Please Be My Friend"



Ian (senare Iain) Matthews två skivor "If You Saw Thro' My Eyes" och "Tigers Will Survive" från 1971 och 1972 var viktiga milstolpar för mig. De var, och är fortfarande, två suveräna mästerverk, men framför allt kombinerade de härlig musik med en produktion som lät så otroligt bra att lyssna på...! Jag önskar att dagens ofta så torra digitala inspelningar kunde klinga på ett sådant tilltalande sätt...! (Klippet ovan är aningen överstyrt och ingen bra bild av hur det verkligen låter på skivan!)

"Please Be My Friend" avslutade den senare av de två och var faktiskt ett andra försök att spela in låten. Den fanns även med på den första skivan med Matthews Southern Comfort, lyssna här, men andra gången fick han till det riktigt ordentligt... Med en hel del hjälp av Richard Thompson, Andy Roberts och Tim Renwick. Bara det att ha med dessa tre gitarrister för andra skivan i rad...

Jag skulle kunna höra de första verserna när de snitsar till de akustiska gitarrerna gång efter gång i evigheter utan att tröttna... För att inte tala om den elektriska gitarren...! Vet inte vem det är som spelar så vidunderligt, men jag inbillar mig att det är Andy Roberts, fast det kan lika väl vara Thompson eller Renwick.

När jag nu hör "Please Be My Friend" är det som jag fortfarande var 16 år och satt på mitt pojkrum och lyssnade intensivt med LP-fodralet i knät...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar