måndag 21 mars 2016

The Pines - En vandring i harmoni och förundran

The Pines - "Above The Prairie" 2016



Tänk dig att du vandrar ut en dimmig och lite kylig kväll och någonstans där finner du en plötslig harmoni, en frizon utan alla vardagliga krav, bitarna faller på plats och du ser sammanhang du tidigare bara kunnat ana, du är där mitt i nuet och ändå är du halvt drömmande...

Någonslags sådan känsla får jag av The Pines nya skiva. Ärligt talat: Jag hade aldrig ens hört talas om dem, när jag för några veckor sedan fick chansen att lyssna i förväg på deras nya "Above The Prairie". Jag föll tämligen omgående och har sedan dess lyssnat igen och igen, och jag är full av förundran och värmen sprids i hela kroppen. Detta är fantastisk musik, mycket troligt årets bästa skiva och ett album som aldrig lär falna...



The Pines består av David Huckfelt och Benson Ramsey, låtskrivare, gitarrister och sångare. Bensons bror Alex Ramsey verkar också ha tagit steget in i bandet på detta deras fjärde album. Det finns smått fantastiskt spel här på både gitarr och piano, men ändå underordnar det sig alltid helheten, känslan, stämningen... Huckfelt och Ramsey sjunger med sympatiska röster, fulla av karaktär och närvaro, och de blir nästan som extra instrument i ljudbilden.



Det är lite new age, lite americana, lite singer-songwriter, lite av allt möjligt. Det tog flera lyssningar innan jag ens lyssnade på texterna, men när de väl trädde fram så inser jag att de är med och skapar helheten, en slags melankolisk harmoni som vävs samman till en känsla av att vandra omkring i symbios med naturen, med människorna, med universum...



I sista låten träder texten fram väldigt tydligt. Nyligen bortgångne indianen John Trudell, som gett ut flera skivor med dikter till musik på Jackson Browne's bolag, läser sin "Time Dreams" till The Pines musik och indian-sång av Quiltman. Fullständigt enastående...! Det känns nästan kusligt att detta troligen blev Trudells sista inspelning. Han läser:

Our memories come from the earth
And return to the earth.
In the reunion
Our pulse comes from the sky
And returns to the sky.
- John Trudell


Det är så vackert, så rörande och skapar en intensiv känsla av närvaro och förundran, för livet och en helande magi som sveper in när dimman lättar...

Länkar:
The Pines hemsida - med mycket läsvärt, alla låttexter och en hel del annat.

About The Pines - en ytterst intressant biografi på deras hemsida.

"Above The Prairie" - Recension i 'No Depression'.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar