lördag 9 april 2016

Ted Gärdestad och Timo Räisänen

Timo Räisänen - "Timo Sjunger Ted" 2016

Ärligt talat, jag har aldrig brytt mig om Ted Gärdestad... Det var för kommersiellt, för ytligt och för tillrättalagt för mig. För sött, något för tjejer... Det var först när Lars Demian tolkade "Eiffeltornet" som jag kunde se charmen, men ändå...



Nu har Timo Räisänen tolkat Ted och samlat ihop till ett helt album. Jag får väl erkänna att jag inte har lyssnat på Timo så värst mycket heller...

Jag tycker fortfarande att låtmaterialet är lite blekt och, förlåt mig, ointressant. Men här får låtarna i alla fall mer substans, arrangemangen är mer spännande och ger Teds låtar en dräkt där allt det söta inte stör längre. Producenten Martin Schaub har snitsat till musiken och det känns fräscht....

Så, okej då: "Himlen Är Oskyldigt Blå" och "För Kärlekens Skull" är riktigt bra låtar och här framförs de också intressant.

Om man gillar Ted Gärdestad, då måste det här vara en guldgruva...! För oss andra kan skivan åtmnstone ge lite respekt för Teds låtar..


2 kommentarer:

  1. Du har inte fattat nå't om Ted ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är uppenbart för mig med... :-)

      Radera