torsdag 29 september 2016

FJK på Blidösund - igen...!

FJK på Blidösund 2016-09-28
Ännu en tur med FJK på Blidösund. Har för länge sen tappat räkningen, men det är många gånger nu...

I maj 2010 skrev jag: "Att två gitarrer och en bas kan låta så mycket, att det kan svänga så ruskigt, alla dessa härliga solon, fantastiska stämmor i mängder, avspänd scen-känsla, humor och spontanitet, och ändå djupa poetiska texter, samt en låtskatt som innehåller några av de bästa låtar som skrivits i vårt avlånga land." Allt detta är det bara att upprepa!



Tre av mina absoluta favoriter kommer tidigt i andra set: "Man Borde", "Allt Jag Ville Ha" och "Stora Midnattståget". Jag tror inte det finns någon grupp, eller artist, som kan spela tre bättre låtar på rad, vare sig det gäller låtskrivande, känsla eller framförande.

Jag blir alldeles slut efter de tre låtarna, det är som en oerhört spännande kvalmatch, bortsett från att här blir man alltid en vinnare... Den första har Mats Klingström skrivit och hur bra än originalet är (på skivan "Resfeber") så ger FJK:s helt annorlunda arrangemang ytterligare dimensioner. Den andra är Christer Jonassons fantastiska låt som jag skrivit om tidigare. Den tredje är en översättning av Bruce Cockburns låt, men FJK har utvecklat den vida mer än vad Cockburn själv har gjort.

Kvällen i övrigt är väldigt bra, förstås, men om ingen annan grupp bräcker dessa tre alster på rad, så gör ju inte FJK själva det heller...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar