fredag 7 oktober 2016

Minnen från 1967

1967. Jag var 11 år och hade redan varit pop-fixerad i mer än tre års tid, med långt hår ner till axlarna och en övertygelse att inget annat var viktigare än pop-musik. Det genomsyrade mitt liv från morgon till kväll, varje dag. Allt annat var ointressant och en transportsträcka...

Året 1967 förknippas ju med så mycket bra musik: "Sgt. Peppar" med Beatles, "A Whiter Shade of Pale" med Procol Harum, Buffalo Springfield's "For What It's Worth", "Waterloo Sunset" med Kinks, "Light My Fire" med The Doors, "Ruby Tuesday" och "Let's Spend the Night Together" med mina dåvarande idoler Rolling Stones, osv...

Men 1967 var även året då alla ungdomar steg fram och deklarerade "Peace, Love and Understanding". När John Lennon i direktsändning över hela världen sjöng "All You Need Is Love" trodde vi verkligen det, det fanns en tro på att "allt var möjligt". Det fanns inte ett uns av tvekan...

Det var fortfarande oskyldiga tider och radiostationer i USA försökte fortfarande "rensa upp" bland det som ansågs opassande. Rolling Stones "Let's Spend the Night Together" fick inte framföras i amerikansk TV utan fick göras om till "Let's Spend Some Time Together"... Allt hade ju börjat året innan då Byrds "Eight Miles High" blev bannlyst, men snart skulle allt ju bli annorlunda...


Min vän Rolf Hammarlund (som bland annat gjorde programmen "Sixties" och "Seventies" på SVT för några år sedan) har tillsammans med Peter Torsén (från det forna Eskilstuna-bandet Heartbreak, komiker m.m.) gjort en bok om pop-året 1967. När jag bläddrar i den färgglada och tidstypiska bokens 250 sidor trillar minnen över mig i sån strilande mängd att jag blir tvungen att ta små pauser för att inte blir översköljd av tankar, minnen och känslor av alla möjliga slag...

Rolf och Peter har lyckats fånga just det speciella med att ha vuxit upp i en så expanderande och positiv tid, och just 1967 är symbolen för allt detta. Det har format mig på så många sätt, det har varit den grogrund som jag byggt mitt liv på...

Det är härligt att minnas... Även om inte allt har blivit som vi hade tänkt oss då...

Länk:
Popåret 1967 - Läs mer om boken och tita på några sidor.

Vi som gillar popåret 1967 på Facebook - Här finns massvis med recensioner och annat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar