måndag 1 maj 2017

Ray Davies + Jayhawks = sant

Det finns stunder då man blir mäktigt överraskad... Samarbetet mellan den gamla rock-ikonen Ray Davies och kultgruppen Jayhawks, gruppen som symboliserar både begreppet "No Depression" och genren 'Americana', är inget mindre än en sensation.

Som barn (10-åring) såg jag i september 1966 Kinks i den nu nyligen rivna Sporthallen i Eskilstuna. Låtar som "Sunny Afternoon" och "Waterloo Sunset" samt de riviga "You Really Got Me" och "All Day And All Of The Night" är rockhistoria och fortfarande lika bra. Senare gillade jag en del tema-skivor Kinks gjorde flera år senare, och jag tycker Ray Davies tidiga upplaga av 'Storytellers' är fantastisk, både bra och rolig.

Jayhawks är jag kontinuerligt beroende av att få höra då och då. "Hollywood Town Hall" borde vara rockhistoria, och även "Tomorrow The Green Grass och "Rainy Day Music" är riktiga höjdarskivor i min värld...

Men att Jayhawks skulle kompa Ray Davies, det trodde jag väl aldrig... Men på nya skivan med Ray Davies, lämpligt kallad "Americana", är det just vad de gör...!!

Jag har bara hört lite smakprov, men attans vad det ger mersmak...

Läs mer:
The Kinks' Ray Davies Teams Up With The Jayhawks

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar