måndag 17 juli 2017

Sommar och dags för Elliott igen

Svensk sommar och Elliott Murphy på Blidösund... På något sätt hänger det ihop... På onsdag spelar Elliott för tionde gången på Blidösund sedan starten 2011 och för första gången har han med sig Olivier Durand på gitarr. Det betytder att det kommer bli drag och mycket gitarr i Skärgården på onsdag...!

Jag tillhör inte de som dyrkar Ellotts musik som det bästa av allt, hans skivor är i mina öron ganska ojämna. Men just på scen når han höjder som få gör och hans lägsta-nivå är ruskigt hög.

När nu Olivier Durand är med blir det ännu bättre. Efter konserten på Big Ben i maj 2013 skrev jag: "Man skulle kunna skriva spaltmeter om hur begåvad och skicklig Olivier Durand är, men jag skulle nog ändå inte komma i närheten av att beskriva den flexibilitet och uttrycksförmåga han har. Han ser ju snäll och trevlig ut, men blir som en vilde med gitarren i händerna."

För något år sedan satte jag samman en Spotify-lista med mestadels live-versioner från Elliott Murphys digra utgivning:
Elliott Murphy Collected

Det lär bli en trevlig onsdagskväll...! Hoppas han spelar "Caught Short In The Long Run", det borde vara lag på att han ska göra det...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar