måndag 10 juli 2017

West of Eden samlar sig

West of Eden - "No Time Like The Past" 2017

West of Eden från Göteborg firar 20 år som grupp och ger ut en samlingsskiva med 25 sånger med irländskt influerade alster av mycket hög klass. Ibland har jag önskat att de skulle bli lite ruffigare, men ofta är det deras ballader jag tycker bäst om, så det blir ju lite motsägelsefullt...

Jag har tidigare berömt gruppens fina omslag och den nya samlingen är inget undantag. Formad som en bok med ett 48-sidigt häfte, blir det ett värdigt sätt att jubilera.



Några nyinspelningar finns också med, där inledande "Twenty Years of Travelling" imponerar.
En riktigt stark skildring av turnélivet och som vanligt med Jenny Schaub's fina sång som en extra krydda.

Givetvis går det alltid att diskutera låtvalet, men de har valt bra, det är väl bara "Glenntown" som jag hade valt bort. Sen skulle jag ju även vilja haft med "Twisting River", ”I Won’t Be Here in the Morning”, "The Words I Forgot To Say" och "In A Little While". Och att inte ta med min favorit "Didn't You, Didn't I" är väl nästan ett tjänstefel...

Jo, jag skulle haft med "The Swings" också... Lika bra att du inhandlar "Rollercoaster" om du gillar det du hör... Eller passa på att se dem på deras turné som pågår för fullt. Både små och stora ställen får påhälsning.

Länk:
West of Eden's hemsida - med bl.a alla texter och allt möjligt annat, nästan i alla fall... Jag saknar fortfarnade en lista över nuvarande och tidigare medlemmar.


1 kommentar:

  1. ... icke att förglömma Common wonders! Fan vad jag hatar grannhunden ��

    SvaraRadera