onsdag 6 september 2017

"Pain" - Inte "Thing"...!!

Jackson Browne tydliggör ovan kärlekens gåta på några rader...

Dessa fyra rader har tröstat, förklarat, värmt och ingett nytt hopp åtskilliga gånger i mitt liv. Från låten "The Times You've Come" från andra skivan "For Everyman".

På nätet, och till och med i notböcker, har ordet "pain" många gånger bytts ut mot "thing"...
Det är som att sätta solglasögon på Mona-Lisa...

Det får bara inte vara så att det är "thing", tänkte jag under flera år... Dessa rader som betytt så mycket, nej....!

Så, när jag träffade Jackson i Stockholm sommaren 2015 så frågade jag helt enkelt honom och han kunde lugna mig:
- It is "pain"...!!

Så nu får det stå "thing" hur mycket det vill, fast det är ju lite synd att så många inte förstår dessa ords magi.

Mitt liv hade varit betydligt fattigare och mer obegripligt utan dessa fyra rader...

Ofta brukar Bonnie Raitt sjunga andra-stämman, men här är en sällsynt solo-version från 2004:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar