fredag 29 december 2017

De bästa skivorna 2017

Jag brukar ju sammanfatta året med en diger lista på de skivor som imponerat mest på mig... Men när jag söker igenom alla nya skivor jag kommit att lyssna på under det gångna året, så finns det många bra, men väldigt få som är så fantastiska att de platsar på en sån här lista... Underligt, har inte uppfattat året som blekt eller oinspirerat, kanske bara att jag lyssnat mer på äldre skivor och gjort några otroliga upptäckter av sådant jag missat tidigare...

Jag brukar inte heller välja ut samlingar eller live-skivor som årets bästa... Men det här året MÅSTE det bli en live-samling, ingen annan skiva kommer ens i närheten, vare sig det gäller inspelning eller framträdande. Så här är årets bästa skiva, utan någon tvekan eller konkurrens:

1. Jackson Browne - "The Road East - Live in Japan" - Inside Recordings 2017


Det här är en av tidernas bästa liveskivor och det är obegripligt att den inte ges ut över hela världen... Inledande "Barricades of Heaven" lägger an tonen med utdragna gitarrutsvängningar
i nästan 10 minuter. Val McCallum och Greg Leisz duellerar och det blir så oerhört tilltalande. Här är musiker som kan göra vad som helst med en gitarr, och det gör de också, men de har också den sällsynta förmågan att även kunna lyssna på sina medmusiker och resultatet blir en helhet, en gemensam upptäcktsfärd. Läs min recension: Imponerande på alla sätt!

I övrigt så vill jag nämna dessa skivor:


2. Hope In High Water - "Never Settle"
Två röster som verkligen berör med ganska sparsmakat komp på gitarr och banjo, ibland med bas och trummor. Det är något i deras närvaro som skapar den nerv de snickrar ihop sina låtar med. Det må vara stor del melankoli och frustration, men det fungerar som ett känselspröt byggt av intensitet och angelägenhet. Här finns min recension!

3. Amelia Curran – "Watershed"
Missa inte denna duktiga och sympatiska kvinna från Prince Edward Island. Det görs mycket bra musik där... Amelia är klass rakt igenom...! Läs mer här: Amelia Currans nya en fullträff.

4. Neil Young – "Hitchhiker"
Inte en nyinspelad skiva, men nyutgiven: Jag tackar för att detta nu släppts i sin ursprungliga form och bugar för en av Neils allra bästa skivor...! Läs mer här!


5. Urban Desert Cabaret - "Shadow of A Ghost"
Joe City Garcia är mannen bakom gruppnamnet Urban Desert Cabaret och deras skiva känns som man fått mysigt besök som slagit sig ner i vardagsrummet. Det är lågmält, avskalat och suggestivt, men likväl angeläget och äkta. Läs mer: Mysigt besök hemma i soffan...

6. Iain Matthews - "A Baker's Dozen"
Akustiska nyinspelningar som endast säljs på konserter... Givetvis mycket hög klass på låtarna och framförandet...! Därtill underbara covers på Gene Clark och Jackson Browne...!

7. Clive Gregson & Liz Simcock - "Underwater Dancing"
Det märks vilka bra låtar Gregson fått ihop, varenda en känns som en möjlig liten hit. Det är svängigt och finstämt om vart annnat, snyggt arrangerat och ruskigt hemtrevligt...
Min recension finns här!

8. Josienne Clarke and Ben Walker - "The Birds" EP
Nya EP:n med enbart låtar om fåglar är som ett magiskt trollspö när du behöver lugn och ro... Läs min recenson här!

Övrigt att konstatera:
Årets turné – Jim and Sam - En konsert varje dag under ett helt år...!! Otroligt starkt!
Läs mer: Jim och Sam klarade det...!!

Årets video: Eliza Gilkyson – "The Great Correction" - I dessa tider av egoism, hat och ren idioti finns det också de som sprider hopp och lyfter fram allt det som förenar oss mycket mer än motsatsen...! Här kan du titta!

Årets Upptäckt: Marketa Irglova - Jag kan inte sluta lyssna på Marketa Irglova... Bara orden "Take my hand and listen with your skin" säger allt...!!
Här kan du läsa och lyssna mer: Bedövande vackert!

EDIT: Senare kompletterade jag med ytterligare 10 skivor: Fler bra skivor från 2017


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar